
Opinions
Mail and Guardian: A newspaper that has
sided with genocide perpetrators and hate

ideologues

Gatete Nyiringabo Ruhumuliza

The New Times, December 7, 2020

South African freedom fighter Steve Biko once said, ‘The most potent
weapon in the hand of the oppressor, is the mind of the oppressed.’

Last week, the South African paper Mail and Guardian gave platform to
known genocide revisionist Judi Rever and another man, who was unknown
to me, one Benedict Moran to ‘reveal’, ‘exclusive top-secret testimonies’ im-
plicating Rwanda’s president in war crimes’.

There was nothing “exclusive” or “recently leaked” in the M and G article,
but a rehash of Judi Rever’s book which most of us didn’t read, and whose
content she has been pushing on social media for months.

In a bizarre e-mail sent to the Rwandan presidency and the Rwandan
Patriotic Front, Benedict Moran engaged in peculiar throwaway questions,
asking the receivers to confirm his accusations directed at them.

Obviously no one responded, in fact, one commentator remarked that the
letter looked like a parody note from the Onion ! This is called the reverse
of burden of proof, making claims then requesting for evidence. The alleged
‘recently leaked’ Moran claims are mere revisionist hearsay ginned up by
lawyers of genocide perpetrators in the early 2000s which ICTR judges made
a general ruling to squash

These lawyers worked with so-called investigators (for defence) who tur-
ned out be Genocide perpetrators that had schemmed their way to ICTR
payroll. Some ended up being tried and convicted for genocide by the same
tribunal.

1



2

Thes fabrications were further debunked by an inquiry of French judges,
and announced witnesses have since retracted their fake testimonies.

When these allegations were first raised over twenty years ago, famous
journalist Nick Gordon took a trip to the alleged ‘crime scene’ in Gabiro,
where the RPF allegedly burned their Hutu victims. Gordon found, in his own
words, “only three primitive army barracks, and nothing remotely resembling
a death camp.”

In an upcoming scientific rebuttal of Judy Rever’s book, which I have seen,
the author, a renown academic explains how Judy Rever transposes Nazi
practices during the holocaust to describe how the RPF may have disposed
of bodies.

She remarks that Revers accusations are far-fetched, because such cre-
mation practices took the SS five years and a whole enterprise to set up and
still death camps were discovered. It is impossible that the RPF could have
killed people and make them vanish in a matter of days or months.

That genocide perpetrators continue to enjoy impunity in South African
cities, 25 years after their crimes should be the subject of concern to every
normal human being and any decent newspaper. That they find receptive
audiences and platforms to justify their deeds, by accusing those who defeated
them as well as their victims, defeat basic human decency. That a journalist
in search for eccentricity, chooses to side with them, defeats the object and
purpose of the once noble journalism profession.

Just to be clear, I do not debate with genocide revisionists. It is a principle
I share with all colleagues, products of Rwanda’s liberation. Across this article
I will share previous publications where all these issued were canvassed here
and here.

There is a fundamental problem, when a newspaper overlooks rulings
from an international tribunal, ignores UN resolutions, world renown histo-
rians and authors, and dismisses testimonies of genocide survivors, to vend
conspiracy theories from a self-proclaimed journalists with no affiliation to
a known journal, quoting ghost witnesses and unsubstantiated ‘secret’ docu-
ments.

Just like hate media of the genocide era, South African media has a
mixed past. During the apartheid, some journalists and newspapers sided
with the apartheid regime, referring to Nelson Mandela and his ANC com-
rades as ‘Terrorists’, quoting dubious scholars to establish through ‘research’
the superiority of the white race, and misleading the world about what was
happening in South Africa.



3

Alas Apartheid has ended legally in South Africa, but racism hasn’t. The
ghosts of hate still inhabit many, as a foreign student there I experienced it
first-hand.

While it is illegal to peddle Apartheid-apologists in South Africa, it seems
their racist media has found a new outlet : double genocide in Rwanda. Since
the accession to power of the Rwandan Patriotic Front by putting an end
to the genocide against the Tutsi, South African media has picked sides, not
with the herœs or the survivors, but with the killers, publishing everyone
who claims to have proof that Rwanda is an open prison.

Last year, when Rwanda Development Board (RDB) signed a deal with
English club Arsenal to promote its tourism industry, M and G’s Simon
Alison wrote an impassioned fake news, quoting a vastly debunked Human
Rights Watch report. Known here as ’The Walking Dead’ report, in July
2017, just before Presidential elections in Rwanda, Human Rights Watch
published a report with a list of persons alleged to have been ’summarily
executed by Rwandan security forces’ for petty crimes such as stealing goats,
etc.

Seven persons reportedly executed in the HRW report, namely : Nsanza-
bera Tharcisse, Majyambere Alphonse, Nyirabavakure Daphrose, Karasan-
kima Jovan, Habyalimana Elias, Nzamwitakuze Donati and Hanyurwabake
Emmanuel, appeared a few days later in a press conference ; It was a MI-
RACLE !

Others had died of natural causes and their relatives threatened to sue
Human Rights Watch for tarnishing their memory by accusing them of being
petty thieves. We haven’t heard of HRW ever since, but South African media
has taken its place.

Alison’s opinions were obviously ignored because Arsenal likely ignores
his very existence, and in the same year, Kigali rose to second place in MICE
business, almost catching up with Cape Town, and to quote RDB CEO,
‘these people are either ill-informed or ill-intentioned, either way they are ill.

For many years South African media put pressure on South African
Judges to declare the Rwandan government guilty in the death of late Rwan-
dan spy, Patrick Karegeya, strangled in Johannesburg. For seven years they
sustained the story in the media, quoting Rwandan terrorists on the run,
quoting the wife, the children of the deceased, but most interestingly quo-
ting the lawyers of the deceased and the prosecutor in the case and referring
to them as ‘the court’.

Not once did they name the allegations what they are : allegations, until



4

a South African judge, tired of the protracted circus, decided to strike the
case from the court’s role.

It is uncanny that allegations of RPF massacres do not mention the Chair-
man of the RPF, the several Commissioners of the movement and army com-
manders, who joined from the beginning and along the struggle. Indeed, only
racists, with little or no knowledge of the history of Rwanda, can define the
RPF as a Tutsi movement. ‘Umuryango w’Abanyarwanda’ as it is known was
led by Tutsi, Hutu and Twa leaders.

In Pedagogy of the Oppressed ’, Paulo Freire speaks of the danger of
indoctrination and its alienating effect on peoples, especially in schools, in
public opinion (meaning the media). The Brazilian author recommends as
a remedy, an educational action aimed at promoting among indoctrinated
peoples a clear awareness of their objective situation, that is to say, to equip
them to regularly take the measure of the cultural, political and social issues
of the contemporary world.

In Freire’s spirit, allow me offer a free Rwandan history class, as a remedy
to these people’s alienation, if it is not too late. . . In 1959, it is not Tutsi
who were chased , it is UNAR-ists, members of UNAR : ‘Union National
Rwandais’. Unarists were members of a party of nationalists who were fighting
for two things :

- Immediate and unconditional independence of Rwanda from the Bel-
gians ;

- Maintenance of the monarchy in Rwanda.
Unarists were Tutsi, Hutu and Twa.
The UNAR was led by Illustrious François Rukeba. A Hutu nationalist

who believed in Rwandan ideals.
After he was chased with other UNARIST, late Rukeba Rwanda was

stationed in Bujumbura, getting Rwandan refugees enrolled in school.
My Tonton, Faustin Kagame, an excellent Author in Jeune Afrique, was

enrolled in collège by Rukeba. He also wrote several petitions to the UN
Secretary General explaining he plight of the Tutsi.

I think it is even wrong to refer to him as a Hutu, I think his real title
is Rukeba, an upright Rwandan, and I take this opportunity to salute his
memory.

On the other side, there were APROSOMA : Association for the pro-
motion of the masses and MDR-Parmehutu : As both designations indicate,
these parties were almost exclusively made of Hutu extremists who were in-
terested in getting rid of the Tutsi and were happy with the continuation of



5

colonialism – as posters below shows, they sided with the Belgians to chase
the Tutsi. They were led by two known extremists and genocide ideologues :
Gitera and Kayibanda.

From its inception, the RPF was not a Tutsi but a Rwandan movement
made of Tutsi, Hutu and Twa. Only, it was fighting to allow Tutsi, alongside
other exiled Rwandans to return home, and two of its eight-point program
were and still remain : the Restauration of unity among Rwandans and Eli-
minating all causes of refugee status.

As the war progressed, the RPF constantly enrolled Hutu soldiers from
Habyarimana’s regime. The Rwandan Patriotic Army would capture them,
educate them on the ideals of national unity, then enlist them into the libe-
ration movement.

At no point in time, was the RPF exclusively Tutsi. In fact, I have never
seen, heard or attended an RPF meeting which had one ethnic group only ;
no one has, such gathering simply dœsn’t exist in Rwanda.

Like it’s ancestor the UNAR, the RPF was also led by a Hutu, late Alexis
Kanyarengwe, from the north of the country. I know he is Hutu because he
was the highest ranked Lt. Colonel of the nine ‘Camarades du 5 juillet’ who
assisted late president Juvenal Habyarimana to lead a military coup on the
July 5th 1973, against Gregoire Kayibanda, another Hutu extremist and
officially the first post-independence president of Rwanda.

Kanyarengwe later disagreed with Habyarimana which led to his fleeing
to Kenya in December 1980.

When the RPF was being created, its leadership approached Colonel Ka-
nyarengwe to become the Chairman of the liberation movement, and one of
the first operations of the newly formed Rwandan Patriotic Army was to
attack the Ruhengeri prison where Habyarimana locked away his political
prisoners and free them all.

Among them were one Major Theoneste Lizinde, Commander Leonidas
Biseruka, Muvunanyambo and others. These personalities were integrated in
the high command of the RPA.

As soon as RPF took power, in reintegrated over 1,000 senior officers of
the defeated regime with their ranks and appointed them as commanders of
several brigades and other key positions.

No movement with genocidal goals dœs this, and it is inconceivable then,
that these soldiers would have conspired to or participated in exterminating
their own relatives.

I could go on about the edifying history of the liberation of Rwanda and



6

I will on other occasions, but here I would like to emphasize one point : the
RPF-Inkotanyi is by essence ‘Umuryango w’Abanyarwanda’ : The Rwandan
family – and that’s its strength and the secret of its success.

Any initiative that attempt to stigmatize one or the other group of Rwan-
dans is bound to fail, be it the Mail and Guardian in South Africa, the FDLR
in Congo forests, or Jambo ASBL in Belgium, shall all be defeated.

The Camarades du 5 juillet. Lt. Colonel Alexis Kanyarengwe is fourth from
left.

editor@newtimesrwanda.com



7

1959, Members of APROSOMA and MDR-Parmehutu hold signs saying In-
dependence isn’t urgent, saying that getting rid of Tutsi is more urgent.


