Michela Wrong’s remake of Rwanda’s untold story

Jos Van Oijen

ROAPE, September 7, 2021

Jos van Oijen writes how in the first
two decades after the Rwandan geno-
cide, alternative facts and conspiracy
theories were the almost exclusive do-
main of marginal figures and members
of the former regime. Today these pre-
viously peripheral myths are being fed
to a world audience by apparently re-
putable authors.

Featured Photograph : Michela Wrong and
Mathilda Edwards from the Writivism Festi-
val 2015 (26 June 2015).

Recent studies show that mainstream me-
dia are more effective spreaders of disinforma-
tion than fake news websites and social me-
dia. This raises questions about the influence

of invented facts if the filters ingrained in old
school journalism, such as fact-checking and
hearing all sides, are abandoned in favour of
the more intuitive approach of the post-truth
era.

This question is particularly pertinent
where the 1994 genocide against the Tutsi
in Rwanda is concerned. During the first two
decades after the genocide, alternative facts
and conspiracy theories were the almost ex-
clusive domain of anti-imperialist activists,
elderly catholic missionaries, and members of
the former regime, as well as Rwandan Dia-
spora subcultures linked to them. More re-
cently these previously marginal myths are
being fed to a world audience by reputable
media like the BBC, Penguin Random House,
and The New York Review of Books. This is
cause for concern.

Rave reviews

The latest contribution to this new tradi-
tion is Michela Wrong’s book Do Not Dis-
turb : The Story of a Political Murder and an
African Regime Gone Bad. The book relates
the turbulent history of the Rwandan Patrio-



tic Front (RPF), the ruling party in Rwanda,
from the perspective of former leaders turned
militant political rivals. According to the au-
thor, the book is meant to lend a voice to
“the other side” and reveal what president
Paul Kagame keeps hidden, as it were, under
the carpet.

Although parts of the book are probably
close to the truth and a critical investigation
of current politics in Rwanda and the histo-
ry of its leaders is a legitimate approach for
any journalist, the properly researched topics
in this book are intertwined with misconcep-
tions that are given the appearance of cre-
dible facts but are obviously not. This blend
of accurate and false information presents the
reader with the problem of having to guess
which is which.

In a New Books Network podcast the author
explains that in her opinion even myths crea-
ted around the campfire may reflect a certain
kind of reality : “.. the fact that something
may not be rooted in actual facts in a way
does not mean it’s not true.” For readers less
inclined to disconnect ‘facts’ from ‘truth’, the
danger is that the book might be mistaken for
a historically accurate or balanced account of
recent Rwandan history.

Such misapprehension has resulted in a se-
ries of rave reviews in prominent magazines
and newspapers praising Wrong for her “me-
ticulous research”. In her review, academic
Susan Thomson describes the book as “a
masterclass of investigative journalism.” To
her credit, Wrong dispels that illusion. To
Daniel Flitton of The Interpreter, she repor-
tedly declared that she had “.. deliberately
eschewed the type of journalism that relies

on gathering evidence, putting the allegations
[to the people concerned] and presenting both
sides, believing the Rwandan state has had
plenty of opportunities to amplify its mes-
sage.”

Be that as it may, relaying an unveri-
fied history as narrated by disgruntled for-
mer RPF officers in exile is one thing, provi-
ded Wrong is frank about it, but this covers
only 60 % of the book. The remaining 200
pages recycle myths that those familiar with
the field have grown accustomed to from sha-
dow literature produced by a more sinister
category of dissidents. One of the more dis-
tasteful examples re-labels the thousands of
genocide victims whose bodies floated down
the rivers to Lake Victoria as Hutus killed by
the RPF, which recycles a propaganda mes-
sage broadcast repeatedly by the Rwandan
hate radio stations during the genocide. All
in all, Wrong’s intuitive methods prove high-
ly vulnerable to the power of suggestion.

Untold Stories

2014 was a turning point in the mainstream
media’s framing of the genocide against the
Tutsi. This was the year the BBC aired the
controversial documentary “Rwanda’s Untold
Story”. Apparently using the film as her blue-
print, the topics in Do Not Disturb are largely
the same, so too are the key informants and
their arguments. Most importantly, both the
BBC program and Wrong’s book are charac-
terised by the omission of essential documen-
tary evidence vital to make sense of the sub-
ject matter.



It’s beyond the scope of this blogpost to
name and analyse every relevant piece of evi-
dence overlooked by Wrong and the BBC,
or the misconceptions born out of this ne-
gligence, but it’s worth examining one to-
pic that’s been a cause of polarisation among
journalists and scholars for many years : the
rocket attack against president Habyarima-
na’s aircraft on the evening of 6 April 1994,
an event used by Hutu Power extremists as
a pretext to seize control of the Rwandan go-
vernment, kill Hutu political moderates, and
start to exterminate the Tutsi minority.

After the rocket attack, two theories pre-
vailed. The first was that the Presidential
Guard (PG) under the direction of Colo-
nel Theoneste Bagosora had staged a coup
d’état to prevent implementation of the Aru-
sha Peace Accords signed by the Habyari-
mana government and the RPF (as part of
this, the PG was going to be dissolved). The
second theory was that the RPF had atta-
cked the plane to re-ignite the civil war and
force its way to power by military means since
they feared losing the planned future elec-
tions agreed under the Arusha Accords.

Wrong doesn’t discuss the first option and
dismisses another explanation in which Ha-
byarimana’s widow was behind the assassi-
nation. This omission leaves the RPF ex-
posed as the prime suspects. In her book,
Wrong uses the same informants and docu-
ments as the BBC documentary, including
several RPF dissidents who are presented as
witnesses but reject any personal involvement
in the planning and execution of the attack.
They merely recycle arguments from a redun-
dant whodunnit-debate that used to focus on

the question from which location the assas-
sins had fired the missiles.

Before 2012, some observers thought the
missiles were fired from the Kanombe milita-
ry camp, where the PG were stationed, while
others, like the dissidents, claimed the crime
scene was “La Ferme”, a spot in the valley be-
low Masaka hill. Belgian scholar Filip Reynt-
jens describes the significance of that debate
as follows : “ The importance of identifying the
firing zone is considerable, because it is unli-
kely that the RPF would have carried out the
attack from the military domain or its imme-
diate surroundings, but it could have accessed
the area of Masaka.”

Forensic investigation

Not mentioned by Wrong and the BBC
is that the matter of the shooters’ location
was settled a decade ago by an independent
on-site forensic investigation. In 2010, French
judges Nathalie Poux and Marc Trévidic re-
ceived permission to investigate the crash site
in Kigali. They brought along a multidiscipli-
nary team of specialised scientists who ins-
pected the wreckage, established the lines of
sight of eyewitnesses, and examined six fi-
ring zones that were mentioned in the va-
rious witness accounts, including La Ferme
and Kanombe. Their findings were published
in 2012, in a 338-page technical report. Be-
cause many scholars and journalists are not
scientists, I've visualised the relevant infor-
mation in Figure 1, using coordinates men-
tioned in the report.

The scientists first determined the



MASAKA

Figure 1

plane’s position in the air when it was
hit by a missile, and the part of the
plane that was hit : the underside of
the left wing. Their inspection of the
damage revealed that the missile that
hit the plane (another one had missed)
had ruptured a fuel tank which caused
the kerosene to escape and explode
in mid-air. The damage to the wing
then caused the plane to crash. This
information, combined with other data
they collected, led the scientists to
conclude that the firing zone could
not have been in the Masaka area as
the RPF dissidents suggest. I'll briefly
explain the main arguments behind
this conclusion :

The fact that the left wing was hit
from below limits the area from where
the missiles were fired to a left-front
angle. La Ferme was located outside
this area, to a left-rear angle. If the
missiles were shot from La Ferme, they
would have approached the airplane

from behind, guided by their infra-red
sensors to the engines attached to the
tail, diagonally above the wings. The
wreckage showed no missile damage
to these parts of the plane and a miss
would not have hit the underside of
the wing.

The second reason was the distance
to a group of Belgian doctors and a
French officer in Kanombe, who heard
the missile shots a few seconds before
they saw the light of the fuel explosion.
These facts limit the radius within
which the shots were fired. La Ferme
was more than 2 1/2 kilometres away,
far outside this radius. The sounds
of shots from that area would have
reached the ears of the witnesses after
they saw the explosion, not before.

The third reason was the direction
of the missiles as observed by the doc-
tors in Kanombe. Through a window
of the residence of surgeon Massimo
Pasuch and his wife Brigitte, looking
in the direction of Masaka, they saw
bright missile trails going from right
to left. Although they were looking in
the Masaka direction, La Ferme was
hidden from their view in the valley, a
hundred meters below their position.
The doctors could not have seen the
trails of a missile from La Ferme until
it rose up from the valley, which would
have been to their left (indicated in
blue in Fig. 1).

There were several other facts leading to



the same conclusion. While none of the evi-
dence supported La Ferme as the crime scene,
it does fit an area in the eastern part of
the Kanombe military camp. The scientists
concluded that the shots must have been fired
from an area of about 2.6 hectares east and
south of locations 2 and 6, provided there was
a clear view towards the approaching plane.
In 1994 this zone was partially covered by
a woodlot which further limits the shooting
zone to an area of about 1.5 hectares (in Fig.
1, this zone is indicated in green).

Fringe theories

Critics like Barrie Collins and Filip Reynt-
jens have argued that the results produced
by the acoustics expert are unreliable be-
cause the circumstances at the test location in
France deviated from those in Rwanda. But
when I asked Reyntjens to indicate how much
it affected the sound velocity, he admitted
that he lacks the technical expertise to ans-
wer that question. Another point of critical
importance concerns the possibility of evasive
maneuvers by the pilots, but none of the eye-
witnesses has mentioned the type of aeroba-
tics necessary for linking the wing damage to
a La Ferme-missile. Moreover, in that scena-
rio, the plane would not have crashed where
it did.

These results do not entirely rule out the
RPF as suspects, but no theory has been sug-
gested in which they infiltrated their enemy’s
military domain, waited for the plane to ar-
rive, shot it down, and escaped without being

spotted. On the other hand, the fact that the
firing zone was a short stroll from the Ka-
nombe barracks, warrants a more critical look
at other scenarios and suspects. Unfortuna-
tely, Wrong’s ‘intuitive method’ left no room
for reading the scientific report and then dis-
cussing it in her book, let alone confronting
her informants with it.

Unfortunately, there are dozens of
examples of such poorly researched topics
in Do Not Disturb. Several hair-raising
mistakes could have been prevented simply
by looking at the map. Usually, scholars
and journalists who dismiss scientific facts
without a proper refutation, while clinging
to unrealistic theories because it’s their
belief, are viewed as having entered the
realm of pseudo-science. It’s a mystery why
this behaviour is deemed acceptable, even
encouraged, in the context of Rwanda and
the genocide against the Tutsi.

Considering that the public has a right to
accurate information, the editors of mains-
tream media outlets and academic journals,
persuaded to publish fringe theories because
they come wrapped in a compelling, well-
written story, should do a better job uphol-
ding the ethical standards of the trade and
prevent gross errors and disinformation from
taking on the appearance of credible facts. A
good story is not necessarily an accurate sto-
ry.

Jos van Oijen is an independent re-
searcher from The Netherlands who pu-
blishes on genocide-related issues in va-
rious online and print media.



