Real and imagined facts in Rwandan history

Jos Van Oijen

ROAPE, October 14, 2021

Jos van Oijen writes that Michela
Wrong in her new book moves around
real and imagined facts and witnesses,
revives a double genocide theory based
on inflated casualty numbers, re-labels
victims, discredits bona fide genocide
experts and promotes layman’s opin-
ions as irrefutable evidence, while re-
vising the history of the genocide
against the Tutsi. Van Oijen makes an
appeal for properly corroborated and
verified research.

The International

Featured Photograph:
Criminal Tribunal for Rwanda (ICTR) in
Arusha, Tanzania

My critique of Michela Wrong’s Do Not

Disturb in September was by and large a tech-
nical discussion to explain how the book allo-
cates undue credibility to fringe theories and
recycled myths by neglecting better evidence
from forensic investigations, judicial inquiries
and academic research. Without this flaw,
which affects about two-fifths of Do Not Dis-
turb, it could have been a useful book of 250
pages. Instead, it’s a problematic one that
mixes facts and fabrications.

Several commenters — university professors
among them — nevertheless manage to politi-
cize my review, using an “us” versus “them”
dichotomy. According to their binary logic,
the “us” category is reserved for fierce crit-
ics of the Rwandan government, like Michela
Wrong. In contrast, others who don’t fall in
line and highlight major flaws in her work
are labeled pro-government and filed under
“them”.

Judging by the emails addressed to the edi-
tors of the ROAPE website, “us” means good
and “them” means bad. Let’s keep in mind,
however, that unless fabricated or manipu-
lated, facts have no side. They are what they
are, whether they confirm a popular theory
or expose it as a hoax. That’s reality, not



politics.

In this follow-up post I provide additional
examples of myths, recycled in the book,
to illustrate my observation that the intu-
itive method employed by the author is prone
to error. Fact checking the information ob-
tained from informants and other informal
sources is an essential component of inves-
tigative journalism. How else are we to know
if a story is based in reality or on a fiction?
Intuition isn’t a useful tool to determine this.
Feelings and impressions are not facts, they
can’t substitute critical thinking.

However, my central argument — that the
book would have benefited from applying
professional principles and guidelines — does
not exclusively concern one author or a sin-
gle book. Hidden behind the errors there can
be myths created decades ago. Their appeals
to emotion or to a suggested logic have con-
vinced other authors before Michela Wrong,
sufficiently to evade scrutiny for years.

The Hourigan Affair

The manner in which hundreds of scholars
and journalists have discussed the story of
International Criminal Tribunal for Rwanda
(ICTR) investigator Michael Hourigan, per-
petuates an international conspiracy theory,
which, we will see, is not even remotely plau-
sible. The case revolves around a memoran-
dum written by Hourigan in 1997. It was
intended for ICTR chief prosecutor Louise
Arbour to inform her about intelligence col-

lected from alleged whistle blowers in the
Rwandan Patriotic Front (RPF).

Do Not Disturb summarizes the Hourigan
Affair as follows: “.. when ICTR investiga-
tors Jim Lyons and Michael Hourigan, a for-
mer FBI staffer and an Australian lawyer, re-
spectively, were approached in 1997 by three
former RPF fighters claiming direct knowl-
edge of [Paul] Kagame’s responsibility [for as-
sassinating President Habyarimana|, they ex-
citedly called Louise Arbour to say they had
compiled a dossier outlining grounds for pros-
ecution.”

Arbour invited Hourigan to her office in
The Hague to provide her with the details.
A couple of weeks later a meeting was ar-
ranged where Hourigan delivered his memo
conveying the essence of the witness state-
ments. Unexpectedly, the story goes, Ar-
bour reacted with hostility. She dismissed
the information and ended the investiga-
tion. “Shocked investigators,” Wrong writes,
meaning Lyons, “speculated that Kigali’s var-
ious Western “friends” — most likely, the US
government — had applied pressure. What
prompted her about-turn remains unclear.”

Wrong’s source for the cover-up is a brief
interview with Lyons in the controversial
BBC documentary Rwanda’s Untold Story.
It’s risky to rely on a TV program, however,
as they’re rarely adequate sources and should
be treated with caution. This one omits the
fact that Lyons’ contribution was almost en-
tirely hearsay. When Hourigan met Arbour
in The Hague, Lyons was in New York as
his one-year contract had expired. He has
never met the informants and didn’t discuss
the incident with Arbour to get her side of
the story.

The “outside pressure” element was de-



bunked in 2010 by Hourigan when he was
interviewed about the incident at a confer-
ence in Brussels. About his meeting with Ar-
bour in The Hague he said: “I presented her
there a memorandum ... about informants’ in-
formation. She read that, but thereafter it
was completely different.” If Arbour’s atti-
tude changed after she finished reading the
memo, any clues to the cause of her “about-
turn” must be in the text. The section of
the memo relevant for this discussion is re-
produced below, in Fig. 1.

The many journalists and scholars who
have cited the memo tend to highlight state-
ments in the text that appear to confirm
a consensus view of fifteen years ago: that
Kagame was responsible and that a missile
was fired from Masaka hill. The other infor-
mation has been largely ignored, especially in
the academic literature. This is odd because
it exposes the affair as a hoax.

Luc Reydams has dedicated an entire jour-
nal article to the Hourigan Affair in 2018,
titled Politics or Pragmatism. 1t quotes
large portions of an affidavit Hourigan sub-
mitted in 2007, but the memo — which was
attached to it — and what it claims (that
FAR [government| soldiers were responsible
and that Camp Kanombe, where the Presi-
dential Guard was stationed, served as mis-
sion control), are ignored.

French professor André Guichaoua, who
is widely regarded as a leading expert on
Rwanda, has published the memo on his web-
site as an annex to his book From War to
Genocide. However, the places where it men-
tions Camp Kanombe are covered with black
bars (see Fig, 1). Why his readers aren’t

supposed to take note of that information re-
mains unclear. Guichaoua didn’t respond to
questions.

The Bogket Attack

The “network™
af Genarsl Peul Kegame planned and exacudad the rosket attack upon
Presidont Habyarimna.

= The Sies.
3 rockiet alies were idenified $o loveatigators. First, IS (3AM)
‘and uoad by the attack team. Second, IS (SAM) end used by the
‘attok toers. Third, [N (RPG) and not required o be used by
e attck teem.

« Control Posts.
3 command posts ware ussd. Operstions wers oontralied oversll out of

and inifial control reganding the president's sircraft schadule was.
‘controlied in Anvehe at a Whird post.

+ Aok Plan

of the stiack plan. To data the (GTR has requssied that i not be
provided.

Figure 1: The original text is quoted on the
left; Guichaoua’s Annexe 49 is on the right

We can imagine Louise Arbour’s astonish-
ment when she read the memo. If the sugges-
tion that the assassination was a joint venture
of the RPF and FAR was farfetched, there
were more glaring errors: Gasogi Hill as a
shooting location, for instance. Even in 1997
it was understood that the missiles were fired
from the left side of the plane. Gasogi was on
its right. Not helping matters was Hourigan
telling Arbour that, like Jim Lyons, he had
neither met the witnesses, nor verified their
information.

The team member who handled the infor-
mants was Amadou Deme. This is a notable
aspect because in his 2014 memoir Deme
describes his close friendships with geno-
cidaires like Georges Rutaganda and Aloys
Ntabakuze that go back to the pre-genocide
era. This raises questions about the integrity
of the investigations he had been involved in.
In the memoir, Deme still refers to his geno-
cidal buddies as “falsely accused heroes”.

Unsettling as this knowledge may be, it



doesn’t seem to bother Filip Reyntjens, an-
other leading expert according to some. In
his 2020 Working Paper on the Habyarimana
assassination, Reyntjens still evokes the ob-
solete information of Hourigan and Deme as
credible evidence to support his own conclu-
sions.

When I contacted Louise Arbour about
this case, she explained that she didn’t know
Hourigan very well when he contacted her.
She wasn’t encouraged by what she learned
when she inquired about him. “I felt at that
time that our capacity to investigate thor-
oughly that event was seriously compromised:
our resources (human and otherwise) were
not adequate to the task and our operating
from Kigali made it even more problematic.”

Arbour wasn’t surprised at the negative
reactions to her decision to shelve the case:
“The lens of a journalist, or that of a histo-
rian, is obviously not the same as those of a
prosecutor, constrained by rules of legal rel-
evance, admissibility of evidence and a very
high standard of proof, all necessary to en-
gage personal criminal responsibility. 1 did
not think at the time that we could meet
those standards in that case.”

An analysis of the relevant jurisprudence
by ICTR defense lawyers Peter Robinson and
Golriz Ghahraman supports Arbour’s deci-
sion. It concluded, “... the inconclusive deter-
mination of whether the attack constituted
perfidy or treachery, or instead a permissi-
ble ruse of war, makes it more prudent not
to bring such a prosecution, and to leave the
debate to scholars and historians.”

Whether it is wise to leave it up to schol-
ars and historians in this polarised academic

field is contestable as well. The tendency to
resist new information that threatens one’s
belief, is a major factor on both sides of the
debate. The examples in this and my pre-
vious blogpost demonstrate that influential
scholars may have great difficulty adjusting
to evidence which emerges after they’'ve al-
ready formed their opinions and published
their analyses.

Michela Wrong, primed by a man on TV
and unaware of the factual and historical
facets of her information, displays the same
dismissive attitude towards research that in-
validates the stories she believes to be true
and has staked her reputation on.

Re-labeling genocide vic-
tims

The next example is one that I mentioned
briefly in my previous blogpost. But due
to its nature — the recycling of a hate radio
message from May and June 1994 — it mer-
its a more detailed description. The flaw in
Wrong’s method is quite similar to the one
in the first example. She apparently found
the story in a fringe report, didn’t verify it,
and took it as credible evidence to support
her argument.

On 25 April 1994, fishermen from the vil-
lage of Kasensero in Uganda noticed the re-
mains of Rwandan genocide victims floating
in the Kagera river, close to where it flowed
into Lake Victoria. Over the next few weeks,
tens of thousands of bodies would follow. In
the first weeks of May they were reported



from Butare in southwestern Rwanda, 900
kilometers upstream from Kasensero, all the
way to Musoma, 250 kilometers across the
lake in Tanzania.

A clean-up operation retrieved 11,000 bod-
ies from along the shore, but the total number
of victims in the lake was estimated to be in
the range of 25,000 to 50,000. Because the
operation was sponsored by Western aid or-
ganizations, international journalists flocked
to Uganda to report the story. Most vic-
tims were women and children, they wrote,
murdered in the most horrific manners. Here
was tangible evidence of systematic killing on
such a massive scale that the regular deflec-
tions and excuses of the Hutu Power govern-
ment in Rwanda no longer sufficed.

This PR problem was resolved quickly by
mirroring foreign news reports on the Rwan-
dan radio stations with the difference that the
perpetrator-victim roles were reversed. The
alternative version broadcast by the hate ra-
dio towards the end of May and throughout
June blamed the RPF for the catastrophe and
re-labeled the genocide victims in Lake Victo-
ria as innocent Hutus killed in RPF territory.

This version was kept in circulation after
the genocide was over, first by the ousted
regime and army leaders, followed by a mot-
ley crew of genocide deniers and lawyers of
genocide suspects. The latter group finally
managed to push it into the mainstream me-
dia by persuading journalists it was one of
the examples of long suppressed evidence of
RPF atrocities.

The persuasive element in the story was
the fact that after the RPF had captured the
town of Rusumo on 30 April 1994, a large

stretch of the Akagera river was under their
control, although most of it was in a game re-
serve. Wrong’s colleague Judi Rever rehashed
the story in her book In Praise of Blood:
“Near the end of April, the most southern
prefecture of Kibungo was securely held by
the RPF. The refugees escaping to Tanzania
were therefore not Tutsis, but Hutus being
chased and killed by the RPF. The corpses
dumped in the Kagera from late April on-
ward were Hutus.”

This explanation sounds reasonable until
one takes a look at the map (see Fig. 2 be-
low). The Akagera isn’t the only major river
in Rwanda. Upstream from Rusumo lie the
Nyabarongo and the Akanyaru. These rivers
meander through regions where in April 1994
most Tutsis were concentrated before their
combined currents discharge into the Ak-
agera.

The troops movements as depicted in Ali-
son Des Forges’ Leave None to Tell the Story
and other sources suggest that on 1 May
1994, around 90% of the riverbanks along the
main rivers in inhabited areas were in gov-
ernment territory. A few reports incriminate
RPF troops suggesting they’re accountable
for at least some of the victims. However,
the genocide in the rest of the country did
not abate after the RPF took Rusumo, which
implies that the vast majority of bodies reach-
ing Lake Victoria towards the end of May and
early June would still have been genocide vic-
tims. For a general idea of the situation, I've
combined the data in Fig. 2.

The version in Do Not  Disturb
is slightly different from the Radio
Rwanda/RTLM/Judi Rever version. Wrong



Figure 2: Map of rivers in the region

writes: “Reporters would later recall, with
retrospective unease, how eerily quiet the
first areas captured by the RPF had always
seemed. When bodies with their hands tied
kandoya-style behind their backs surfaced
in Lake Victoria, brought by the Kagera
and Nyabarongo Rivers, many observers
wondered how fresh genocide victims could
be washing down from areas the RPF had
long cleared of interahamwe.”

The “fresh genocide victims” element
caught my attention. The distances by river
between Rwanda and Lake Victoria seemed
too great for a dead body to arrive in Lake
Victoria and still look‘fresh’, given the tropi-
cal conditions. The stretch from Butare and
Gikongoro to Kasensero is more than 900
kilometres. From Rusumo it’s still 525 kms.
But I always try to check such extraordinary
claims, just to be sure. In this case I received
help from an engineer at Delft University of
Technology and two other specialized scien-
tists. The exercise led me to conclude that if
fresh bodies indeed surfaced in Lake Victoria,

they would have been thrown in locally, not
in Rwanda.

So where did Michela Wrong get those
ideas? The only reports I could find which
mention fresh bodies in the water are from
the post-genocide period and they do not re-
fer to Lake Victoria. The scale is incom-
parable as well. In July 1994 a UNHCR
spokesperson told journalists: “We are see-
ing between 10 and 20 bodies a day floating
down the river past Ngara [in Tanzania, op-
posite Rusumol, “some of them are very, very
fresh bodies, so the killing continues.”

Did Wrong mix up the reports? There is
a more likely explanation. When I was re-
viewing publications authored by Paul Rus-
esabagina a couple of weeks ago, I came
across a version of the ‘lake bodies story’
that’s almost identical to Wrong’s. In his
report ‘Compendium of RPF crimes' from
2006, the details and opinion are all the same,
which suggests that the mistake originates
with him. Wrong could have read it, para-
phrased it in her book, and forgot to credit
it to Rusesabagina.

Moral choice

In Do Not Disturb, Michela Wrong moves
around real and imagined facts and witnesses,
revives a double genocide theory based on
inflated casualty numbers, re-labels victims,
discredits bona fide genocide experts and pro-
motes layman’s opinions as irrefutable evi-
dence, while she casually revises the history
of the genocide against the Tutsi as if she’s
redecorating her living room. This can’t all



be explained in detail without turning this
blog into another book. Most omissions and
distortions have layers of facts, or a history
attached to them, as demonstrated by the
examples above. Unfortunately, people gen-
erally remember false facts and alternative
histories better because they’re simple and
catchy compared to the refutations that are
often more complex and require some effort
to understand.

Other reviewers have highlighted how
Wrong portrays her informants as Prince
Charmings, and their former comrades as
scary monsters. She even defends an in-
formant who is in prison for embezzling a
few hundred thousand pounds from a char-
ity. Proximity matters. So does cognitive
dissonance. Two of these Prince Charmings
who play a prominent role in the book, fell
out with each other as well, one now accusing
the other of genocide. And the dissidents who
claim to be witnesses of the plane attack have
refuted each other’s testimonies before the in-
vestigative judges. Such bubble-bursting de-
tails are rationalised in passing and remain
largely obfuscated in the book.

Journalists and scholars who write about
Rwanda and the genocide are from a wide
spectrum of disciplines and backgrounds: his-
torians, cultural anthropologists, sociologists,
psychologists, criminologists, forensic scien-
tists, political scientists, law professors, hu-
man rights activists, linguists, economists,
medical doctors, engineers, and so forth. Be-
sides these we have of course the genocide
survivors and other eyewitnesses, priests, at-

torneys, diplomats, aid workers all contribut-
ing to the literature. The advantage of this
diversity is that together they produce a mul-
tifaceted perspective providing opportunities
for reaching a comprehensive analysis of the
genocide, its history and aftermath, and to
learn from it.

But it also causes friction, misunderstand-
ings and personal resentments that, while
they endure, hinder rather than advance our
understanding. Everything will stand or fall
on the quality of the data and the ability to
identify independently established facts from
opinions. Theories and judgments should fol-
low the evidence, not the other way around.
If a claim is made that according to science,
the laws of nature, or the logistics involved is
simply not possible, it must be discarded, and
the theories should be adjusted accordingly.
Unfortunately, not everyone is prepared to
do that.

Let me conclude this blogpost by remind-
ing the reader that my critique of Do Not Dis-
turb has addressed methodological flaws that
affect about two-fifths of the book. The other
250 pages are largely accurate and worth
reading. As long as the author checks her
facts and makes clear distinctions between
personal feelings, beliefs, assumptions, opin-
ions, facts, and evidence, there’s no crime in
letting people have their say, even if what
they say is sometimes offensive.

Jos van Oijen is an independent re-
searcher from The Netherlands who
publishes on genocide-related issues in
various online and print media.



