“Rwanda Classified,” A Journalistic Failure 7

Vincent Duclert, Guillaume Perrier, Jean-Pierre Chrétien

Afrikarabia, July 14, 2024

Paul Kagame — July 2024 © X — @rpfinkota-
nyi

First publication by Le Point and Jeune
Afrique (June 4th 2024)

Translated by Prof Jean-Pierre Kare-
geye

Who can dispute the importance of the
mission undertaken by Forbidden Stories, an
international network of journalists commit-
ted to pursuing the investigations of other
reporters who have been silenced 7 However
lofty this mission may be, it cannot dispense
with the requirements of knowledge, which
are concerned with an investigation’s inde-
pendence and the objectivity of its analysis,

the quality of sources and their critique, and
the contextualization of facts and their accu-
rate characterization.

The network’s latest feat, on “the hidden
side of Kagame’s regime” in Rwanda, mobili-
zed 50 journalists from 17 international me-
dia outlets with glowing reputations in 11
countries. The dossier comprised eight epi-
sodes that received a week of sustained press
and media coverage, with carefully crafted
editorial content in Le Monde (France), Ra-
dio France, Le Soir (Belgium), The Guardian
(UK), Der Spiegel (Germany), NRC' (Nether-

lands), and Haaretz (Israel).

At issue is a small country in Africa’s Great
Lakes region that was destroyed in 1994 by a
genocide perpetrated against the Tutsi mino-
rity, was resuscitated by the victors who de-
feated the Hutu genocidaires, and has since
been subjected to a regime that the “Rwan-
da Classified” dossier presents as particularly
dictatorial, in the hands of a leader, Paul Ka-
game, who is poised to begin a fourth presi-
dential term. The election results, heralded as
crushing, apparently reflect this rarely equa-
led power, which Forbidden Stories sets out
to reveal.



Many high-intensity opinion and communi-
cation offensives have been aimed at Kagame,
first when he was commander of the Rwan-
dan Patriotic Front (RPF) army starting in
October 1990, then vice-president of the post-
genocide government after 1994, and finally
president of his country. It is true that Paul
Kagame has managed to incite the West’s ha-
tred by telling off Africa’s former colonial po-
wers, starting with France, whose past autho-
rities he accused of complicity in the Tutsi ge-
nocide, right up to Emmanuel Macron’s May
27, 2021 speech in Kigali.

An organized and planned
Genocide

The “enemization” of the Rwandan regime
and its strongman has been going on since the
turning point of October 1990, when General-
President Habyarimana’s extremist regime,
allied with France and Belgium, found itself
threatened by the RPF’s military offensives.
Following the genocide and the genocidal re-
gime’s defeat, the new Rwandan authorities
and Paul Kagame in particular were hit by
this “enemization,” fueled by networks nos-
talgic for Belgian and subsequently French
control over Rwanda, and by the extremist
diasporas that have emerged from the RPF’s
flattening of Hutu Power in the summer of
1994.

Firmly established in the DRC, Belgium,
and France, these networks and diasporas
point to Paul Kagame as the main instiga-
tor of the attack on President Habyarimana’s

plane on April 6, 1994, and thereby respon-
sible for the Tutsi genocide as part of his bid
for power, and they make him the Demiurge
of an instrumentalization of the fight against
genocide denial to silence and put an end to
all opposition.

His proclaimed guilt absolves of all res-
ponsibility those who were heavily involved
in supporting Habyarimana’s regime through
objective or material aid, and disregards all
the findings of historical research, which have
shown that the 1994 genocide was prepared
and planned, like all genocides, and that it
was preceded by multiple massacres and ge-
nocidal acts against Tutsis, during starting
with La Toussaint rwandaise (Bloody All-
Saint Day) in 1959.

Also, Forbidden Stories’ announcement
raised great expectations of access to solid,
authenticated facts, an opportunity at long
last to escape these propaganda trials. Unfor-
tunately, “Rwanda Classified” has repeated
the shortcomings of previous indictments, to
the extent that we can only wonder whether
it was an accident, or even a journalistic fai-
lure.

A demanding knowledge
exercise

The factual origin of the “Rwanda Classi-
fied” dossier lies in Rwandan journalist John
William Ntwali’s investigation, which was
brutally interrupted by his death. For the in-
vestigative media consortium, this death is
linked to murky circumstances that lend cre-



dence to the assassination theory. Ntwali died
in a traffic accident in January 2023, at a time
when he was claiming to be in danger. At
three o’clock in the morning, in a dark street,
a car hit the motorcycle on which he was a
passenger. The driver of the car at fault was
convicted of manslaughter.

As exposed by “Rwanda Classified,” the
theory of a political assassination is streng-
thened in the light of other “assassination at-
tempts and suspicious deaths to intimidation
and the use of surveillance technologies [by
the Rwandan authorities| even against mem-
bers of the ruling party.” The consortium in-
tends to “[reveal] how the Rwandan govern-
ment sets about silencing critics at home and
abroad.”

The findings of the 50 colleagues involved
in this very lengthy investigation paint a pic-
ture of one of the most dangerous terror re-
gimes in the world, and at any rate the most
threatening in Africa. This “truth” would be
admissible if the information provided inclu-
ded the revelations that are necessary to va-
lidate the analysis. But this is not the case.
Often old and based on supposition and se-
mantic slippage rather than demonstration,
it refers to sources that are for the most part
highly biased, presented without being situa-
ted or contextualized, even though they com-
prise the stock in trade of conspiracy net-
works and genocide deniers.

Being accustomed to scientific work and
independent investigation, we cannot simply
allow a dossier that discredits the standards
we set in the exercise of knowledge to circu-
late without reacting. That confirmed geno-
cide deniers such as Charles Onana and Judi

Rever should rank as serious informants for
Forbidden Stories’ 17 media partners, that
the contestation of their thesis should be-
come incriminating evidence against the Ki-
gali regime, that an alleged genocidaire such
as Charles Ndereyehe should be allowed to
present himself as a victim, that the dossier’s
final interview is transformed into a promo-
tional operation for “human rights activist
Paul Rusesabagina, portrayed as a hero in the
movie Hotel Rwanda,” when nothing could be
more inaccurate, demonstrate the manipula-
tion to which “Rwanda Classified” has lent
itself.

We want to believe this in good faith.
Nevertheless, it was inconceivable that we
should remain silent and fail to examine what
appears, at the very least, to have been a
highly regrettable journalistic accident. For-
bidden Stories’ other investigations are not
being called into question. But it must be said
that “Rwanda Classified” is far removed from
the requisites of the quest for truth.

Biased information, biased
data ? Biased Narratives ?

Regarding the investigation’s starting
point, there is currently no indication that
John Williams Ntwali was murdered, nor
that there was any motive for his murder.
He wrote for The Chronicles, an English-
language digital newspaper, and contributed
to a YouTube channel in Kinyarwanda. Until
his death, and the suspicion that he had been
assassinated by the regime, his fame hardly



extended beyond Rwanda’s borders. Forbid-
den Stories provides no information on the
investigations he may have carried out and
their threatening nature for Kigali.

Hence the need for the consortium to mobi-
lize data that are both dated and approxima-
tive, giving them the character of irrefutable
proof when they remain at the level of old
suppositions and accusations. These data es-
sentially reproduce known information : for
example, Rwanda’s use of Pegasus spyware
from 2017 to 2021 had already been revealed
by the same journalists’ collective, and was
the subject of several publications in 2021, a
documentary film, and a book, widely relayed
by consortium members.

In the Pegasus affair, Paul Kagame’s op-
ponents and even members of his party, the
Rwandan Patriotic Front (RPF), were alle-
gedly spied upon thanks to this Israeli soft-
ware marketed by the company NSO. Among
them are former Justice Minister Tharcisse
Karugarama and opposition politician Diane
Rwigara. The latter, daughter of former RPF
financier Assinapol Rwigara, who was killed
in 2015 in a car accident when his Mercedes
collided head-on with a truck, has never cea-
sed denouncing an “assassination,” though
there is no evidence to support this theory. A
presidential candidate in 2017, she claims to
have been intimidated and subjected to judi-
cial pressure. She was acquitted by the Rwan-
dan courts in 2018, and on May 8, 2024, she
announced that she would run for president
again in the upcoming elections.

Forbidden Stories also relies on the testi-
mony of Carine Kanimba, Paul Rusesabagi-
na’s adopted daughter, who was also spied

on by Pegasus. Her father is presented as a
“human rights activist.” His heroic story is
said to have inspired the film Hotel Rwanda,
which recounts the rescue of several hundred
Tutsis who took refuge in the former Hotel
des Mille Collines in Kigali, owned in 1994
by the Belgian airline Sabena.

However, according to genocide researchers
and, above all, genocide survivors who passed
through Hétel des Mille Collines, this story is
not only embellished, but largely untrue. The
hotel’s former manager, Rusesabagina, did
not act out of humanism, but rather took ad-
vantage of the situation to extort refugees, as
evidenced by a fax sent at the time. Far from
being a humanist and a righteous man, he
would appear to be a modern-day Thénardier
who then became an opposition politician.
In 2017, he established a political party, the
Rwandan Movement for Democratic Change
(Mouvement rwandais pour le changement
démocratique, MRCD), whose armed wing,
the National Liberation Forces (Forces de li-
bération nationale, FLN), is most famous for
machine-gunning a minibus transporting ci-
vilians in Nyungwe Forest in December 2018
(death toll : 9). Arrested in 2020 after being
entrapped by Rwandan services, he was in-
carcerated, tried, sentenced, and then pardo-
ned in 2023 and now resides in Texas.

Another angle of attack chosen by the in-
vestigators concerns Kivu, a region in Eas-
tern Democratic Republic of Congo that bor-
ders Rwanda. Kigali is accused of expansio-
nist aims and of destabilizing the area in or-
der to plunder the DRC’s minerals. So much
so that tensions with Kinshasa have risen
dangerously over the past two years, and on



a visit to the border town of Goma last De-
cember, Congolese President Felix Tshisekedi
threatened “to put an end to Kagame’s re-
gime.”

Here again, the biased nature of the infor-
mation presented raises questions. The pre-
sence of Rwandan Defense Forces’ troops in
support of the M23 rebels is an open secret
denied only half-heartedly by Kagame’s staff.
But what the Forbidden Stories investigators
working on “Rwanda Classified” fail to point
out is that the region has been plagued by
violence for 30 years and remains captive to
a complex situation over which Kinshasa has
little control. M23, a Congolese militia descri-
bed as “Rwandan” because it is composed of
Tutsis, is just one of dozens of armed groups
operating in Eastern DRC. It may be the
best-equipped, but it is not the deadliest, lag-
ging far behind the ADF, Codeco, and Nya-
tura.

Other groups, such as the Wazalendo, are
armed by Kinshasa and carry out ethnically-
motivated massacres against Tutsis, awake-
ning the ghosts of genocide. As for the De-
mocratic Forces for the Liberation of Rwan-
da (Forces démocratiques de libération du
Rwanda, FDLR), it is an organization of Hu-
tu extremists, former genocidaires who en-
trenched themselves in Eastern DRC 30 years
ago, when Kagame’s Rwandan Patriotic Ar-
my ousted them from power, and who enjoy
the complacency, if not the support, of the
authorities in Kinshasa.

Contentious authors and
Hate preachers

But the most problematic aspect of this se-
ries that indicts the Kagame regime is the
promotion of controversial authors and lobby
groups involving notorious preachers of hate,
conspiracy theorists, and deniers of the Tutsi
genocide.

British journalist Michela Wrong is featu-
red in Le Monde and Le Soir as a Kagame cri-
tic. Author of Do Not Disturb, a book about
Rwanda’s assassination campaign against op-
ponents abroad, she is regularly showcased
by those who dispute the “official version” of
the genocide’s history and seek to shift blame
away from France. For example, she reiterates
the argument that the RPF refused UN in-
tervention at the end of April 1994... which is
false.

In 2021, she likened the RPF to a forei-
gn occupying force in an anti-Kagame pam-
phlet, and rejecting any comparison between
the Shoah and the Tutsi genocide, she spoke
of a “Faustian pact” to ensure acceptance of
“the official version of history” regarding the
genocide.

Canadian Judi Rever is also portrayed as
a victim of Kagame. Le Monde and Le Soir
describe her as a journalist who conducts “re-
search on the Rwandan regime,” although
they concede that her theses “are considered
genocide denial by the regime and by a large
number of experts on the Rwandan genocide
[sic]”. Radio France’s investigative unit, al-
so a partner in the “Rwanda Classified” pro-
ject, presents Judi Rever as a journalist “who



has published books that are highly critical of
Paul Kagame”.... Her latest book, In Praise
of Blood, is in fact a violent indictment of
the Rwandan president. But Romain Poncet
writes in Revue Esprit that it belongs “in the
archives of genocide denial.” “The enormi-
ty of the powers attributed to Kagame goes
hand in hand with a disappearance of politi-
cal contexts,” writes Poncet, who is a member
of Ibuka France, an association campaigning
for recognition of the Tutsi genocide.

Judi Rever is a well-known genocide denier
who has defended criminals convicted by the
International Criminal Tribunal for Rwanda.
For Ibuka, she embodies “the fallacious rhe-
toric used by the denialist nebula, a composite
language mizing conceptual confusion, lack of
methodological rigor, and manipulation of the
facts.” Even if she rejects the term “denier,”
she is one of the promoters of the “double ge-
nocide” thesis, regularly employing the rever-
sal of responsibilities and making mirror ac-
cusations. For example, she believes that the
attack on President Juvénal Habyarimana’s
plane in 1994 was carried out by Kagame.
Despite this accusation having been debun-
ked by Judge Trévidic’s investigation in 2012,
it is still very much alive, particularly in pro-
Hutu circles in France and Belgium. The ge-
nocide itself would appear to have been no-
thing more than a manipulation designed to
consolidate the power of one man.

Judi Rever even questions the nature of the
Tutsi massacres in Bisesero. She goes so far
as to accuse Kagame of being responsible, in
spite of all the evidence and in defiance of
historical facts.

Charles Ndereyehe, presented in an article

in Le Soir as “a dissident who was granted
asylum in the Netherlands and [who| is ac-
cused of war crimes by Rwanda,” explains
that he was allegedly physically assaulted
by three Kinyarwanda-speaking men in June
2018 while in Brussels to protest Paul Ka-
game’s visit. It is possible, and of course re-
prehensible, but it is a pity that the inves-
tigators in the “Rwanda Classified” project
fail to specify that Ndereyehe was one of the
founders, in 1992, of the extremist CDR par-
ty (Coalition for the Defense of the Repu-
blic), whose militiamen, the “Impuzamugam-
bi” (“those with the same goal”), rivaled the
“Interahamwe” (“those who attack together”)
in terms of cruelty and criminal efficiency du-
ring the hundred days of the Tutsi genocide.

Charles Onana is one of the “alleged op-
ponents of the Rwandan government” about
whom the “Rwanda Classified” dossier is
concerned — because they “were tagged in
tweets attacking them.” A self-proclaimed ge-
nocide specialist, he is considered by resear-
chers and historians to be a particularly ac-
tive genocide denier. The Forbidden Stories
article notes that complaints have been filed
against him in France for this offense.

However, in reference to him and “leader
of the exiled FDU Inkingi Placide Kayum-
ba,” it is only mentioned that the accusations
of genocide denial have been “weaponized by
the trolls, who questioned the exile’s motiva-
tions.”

Jambo ASBL (ASBL for Association sans
but lucrative, or non-profit association) and
its Jambonews website are presented as
“a Belgium-based media run by Rwandan
exiles.” In fact, they are the driving force of



genocide denial in Belgium and France. Their
main organizers are children of genocidaires
who have remained faithful not only to their
parents, but also to their ideology. Benefiting
from its non-profit status, Jambo employs a
few permanent staff whose main activity is
to spread the virus of genocide denial on the
web and social networks, with the unflagging
aim of denouncing “Kagame’s criminal re-
gime” and restoring the actions of their pa-
rents when they were in power.

In an investigation published in the Bel-
gian publication Médor in 2022, journalist
Charlotte Wirth, a member of the Glo-
bal Investigative Journalism Network (GI-
JN), described how the poison of revisionism
was being instilled into Belgian institutions
through dozens of associations run by former
dignitaries of the Habyarimana regime who
had taken refuge in Europe in the wake of
the genocide.

How were such organizations able to
thwart the vigilance of 17 major internatio-
nal media outlets, and how did they manage
to give credence to the above-mentioned tes-
timonies 7 How did this “Rwanda Classified”
dossier turn out to be so disconnected from
the context that is essential to understanding
Rwanda today ?

Methodological failure/ In-
sufficient Methodology
Criticism of the Rwandan regime and its

“strongman” is not taboo. However, the accu-
sations must be solidly documented and pro-

ven, which is not the case with the Forbidden
Stories dossier. It would have been far prefe-
rable to defer publication until more tangible
evidence was available, or to forego it if se-
rious sources could not be found. Ignorance
of the subject means that unfounded accusa-
tions are taken for reliable information, and
their authors for quality witnesses.

The methodological failure is repeated
in the context of the genocide perpetra-
ted against the Tutsi. The contributors to
“Rwanda Classified” do not deny the geno-
cide. But it disappears from their discourse,
except to support the thesis of its instrumen-
talization in the context of the repression ra-
ging in Rwanda. In this respect, it is neces-
sary to recall several basic facts of history in
order to situate exactly what the Rwandan
regime under discussion is. Five points are ir-
reducible. It was the RPF that put an end to
the genocide. It repatriated to Rwanda hun-
dreds of thousands of Hutus whom the geno-
cidaires had dragged to the DRC and plunged
into famine and cholera. As soon as the geno-
cide was over, the new authorities chose the
path of judicial reparation rather than that
of blind vindictiveness. They have advocated
reconciliation, restored a country devastated
as never before, and built a new nation. Fi-
nally, they must face the direct threat of the
former genocidaires of 1994, who are very ac-
tive in Eastern DRC, faithful to their enter-
prise of racial hatred, joined by extremist mi-
litias from the DRC and even by the autho-
rities in Kinshasa, and who have continued
to massacre Tutsis and Congolese Rwando-
phones for the last 30 years.

The regime has taken the difficult gamble



of reconciling victims and executioners, while
penalizing genocide denial in a country where
the impunity of killers, despite judicial action
—including that of France -, is still a worrying
fact. Before denouncing the genocide’s instru-
mentalization, to which the “Rwanda Clas-
sified” seems to attach great importance, it
would be fitting to observe the efforts made to
promote knowledge. In particular, we should
mention the significant scientific, documen-
tary, and educational investments made, and
the rapprochement between historians and
specialists from Rwanda, France, Belgium,
and Great Britain, which has led to increa-
sed joint research since 2021.

In short, Forbidden Stories’ “Rwanda Clas-
sified” investigation is to investigative jour-
nalism what Judge Bruguiere’s investigation
(definitively laid to rest by the 2007-2014
Trévidic-Poux inquiry, then by the Cour de
Cassation in its February 15, 2022 decision)
is to judicial investigation : the archetype of
what not to do. In this respect, “Rwanda
Classified” is so caricatural in its shortcuts,
the things it leaves unsaid, and its refusal of
any contextualization that it is to be hoped
it will find its place in journalism schools in
the future. We would like to avoid seeing in
it the mark of an unconscious Eurocentrism.
And yet.. This unfortunate sequence harks
back to the leaden years of decades gone by,
made up of denial and public intimidation, as
if journalistic and historical knowledge had
no value in understanding the world and loo-
king the past squarely in the face.

Signatories :
Joélle Alazard, President of the « Associa-

tion des professeurs d’histoire et de géogra-
phie (APHG) »,

Stéphane Audoin-Rouzeau, Historian, Di-
rector of studies at the School of Advanced
Social Science Studies (EHESS),

Mehdi Ba, journalist at « Jeune Afrique »,

Annette Becker, Historian, Paris-Nanterre
University,

Boubacar Boris Diop, Writer, Dakar, Séné-
gal,

Juliette Bour, PhD Candidate, School of
Advanced Social Science Studies (EHESS),

Jean-Francois Cahay, Engineer, Activist
against Genocide denial,

Aline Cateux, Anthropologist, Louvain-la-
Neuve University,

Jean-Pierre Chrétien, Historian, CNRS,

Catherine Coquio, University Professor,

Philippe Denis, Historian, Emeritus Pro-
fessor at KwaZulu-Natal University,

Vincent Duclert, Historian, Researcher
and Emeritus Director of Cespra (EHESS-
CNRS),

Hélene Dumas, Historian, CNRS-EHESS,

Gaél Faye, Writer and Singer,

Aymeric Givord, Member of the Board of
Directors of Ibuka France,

Marcel Kabanda, Historian,

Aurelia Kalisky, Researcher at the Marc-
Bloch Center in Berlin,

Jean-Pierre Karegeye, Interdisciplinary
Genocide Studies Center (IGSC),

Raymond Kévorkian, Historian of Mass
Violence,

Samuel Kuhn, Historian,

Louis Laurent, PhD Candidate at EHESS,

Linda Melvern, Investigative journalist,

Chantal Morelle, Historian,



Guillaume Perrier, Senior
“Point”,

Florent Piton, Historian, University of
Angers-Temos,

Romain Poncet, Ibuka France,

Francois Robinet, Historian, University of
Versailles-Saint-Quentin-en-Yvelines,

Patrick de Saint-Exupéry, Journalist, au-
thor, Albert-Londres Prize and Bayeux Prize
for War Correspondents,

Michael Stanzke, Journalist and Film Di-
rector,

Yves Ternon, Historian of Contemporary
Genocides,

Xavier Truti, Education Project Manager,

Régine Waintrater, Psychoanalyst, Emeri-
ta Professor at Paris Cité Université,

Guillaume Ancel, Former French Officer,
Writer,

reporter at

Bernard Bellefroid, Film Director,
Dominique Celis, Writer,

Eric Gillet, Independant International Ex-
pert,

Deogratias Mazina, Epidemiologist, Pre-
sident of « Réseau International Recherche
and Génocide (RESIRG) »,

Daniel Micolon, Member of the « Associa-
tion des professeurs d’histoire géographie »,
Marseille,

Florence Prudhomme, Writer, member of
« Rwanda Avenir »,

Beata Umubeyi Mairesse, Writer,

Alice Urusaro Karekezi, PhD, Lecturer in
Peace and Development studies, Center for
Conflict Management (CCM), University of
Rwanda (UR).



